Psycholog.edu.pl
  • O stronie
28 września 2020 przez Jarosław Kozłowski

Efekt owczego pędu

Efekt owczego pędu
28 września 2020 przez Jarosław Kozłowski

Efekt owczego pędu – zjawisko zaobserwowane nie tylko w kontekście psychologii społecznej, ale również w psychologii zachowań konsumenckich.

Efekt owczego pędu, określa sytuację kiedy wybór dokonywany jest na bazie obserwacji zachowań innych ludzi. Polega na nabywaniu np. dóbr tylko dlatego, że robią taki inni. Motyw efektu owczego pędu jest wynikiem motywu utożsamiania się z grupą.W marketingu często wykorzystuję się ten efekt celem uzasadnienie wyboru nabycia określonej usługi lub produktu: np. najczęściej kupowany, najbardziej popularny.

Przeciwieństwem owczego pędu jest „efekt snoba” – zjawisko, które polega na ograniczania zakupu pewnych dóbr lub usług, ponieważ często nabywane są przez innych. Motyw efektu snoba określa potrzebę nonkonformizmu, w przeciwieństwie do efektu owczego pędu.

Zjawiskiem komplementarnym do efektu snoba jest efekt Veblena, kiedy to ze względu na prestiżowy charakter dóbr efekt Veblenapopyt rośnie mimo wzrostu ceny (krzywa popytu przebiega dokładnie odwrotnie).
Marketer świadomy tych zjawisk formułuje strategię sprzedażową ze względu na charakter produktu: unikalny- prestiżowy-masowy.

Efekt Veblena – film

 

Photo by Amine M’Siouri from Pexels

Poprzedni wpisKoherencjaKoherencjaNastępny wpis Inteligencja emocjonalna i społecznaInteligencja emocjonalna i społeczna

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze wpisy

Teoria perspektywy22 maja 2021
Predykcje na temat osobowości22 maja 2021
Inteligencja emocjonalna i społeczna28 września 2020

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Dietetyka
  • filmy
  • Filozofia
  • Fizjologia
  • Inteligencja
  • Lifestyle
  • Osobowość
  • Others
  • People
  • Post
  • preznentacja
  • Psychologia emocji
  • Psychologia kierowcy
  • Psychologia kliniczna
  • Psychologia muzyki
  • Psychologia ogólna
  • Psychologia poznawcza
  • Psychologia reklamy
  • Psychologia różnic indywidualnych
  • Psychologia rozwoju
  • Psychologia społeczna
  • Psychologia w filmie
  • Psychoterapia
  • Socjobiologia
  • Testy Psychologiczne

Tagi

Agency alkohol alkoholizm alkolizm anoreksja Apollo13 bezdech bezdech senny bezsenność bulimia Emocje gradien dżenia gradient unikania Information insomnia kwaśne winogrona mechanizm mimika narkolepsja narkotyki osobowość Popular porównania społeczne psychologia psychologia kliniczna psychologia poznawcza psychologia snu psychologia urody psychologia uśmiechu psychoterapia rem rls sen socjobiologia sprzężenie zwrotne Symptomy anoreksji Syndrom niespokojnych nóg teoria porównań społecznych trauma tre WordPress zaburzenia zaburzenia jedzenia zaburzenia odżywiania zaburzenia snu

Kontakt

Jarosław Kozłowski
+ 48 888 842 842

Najnowsze wpisy

Teoria perspektywy22 maja 2021
Predykcje na temat osobowości22 maja 2021
Inteligencja emocjonalna i społeczna28 września 2020
Jarosław Kozłowski

Najnowsze wpisy

Teoria perspektywy22 maja 2021
Predykcje na temat osobowości22 maja 2021
Inteligencja emocjonalna i społeczna28 września 2020

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Dietetyka
  • filmy
  • Filozofia
  • Fizjologia
  • Inteligencja
  • Lifestyle
  • Osobowość
  • Others
  • People
  • Post
  • preznentacja
  • Psychologia emocji
  • Psychologia kierowcy
  • Psychologia kliniczna
  • Psychologia muzyki
  • Psychologia ogólna
  • Psychologia poznawcza
  • Psychologia reklamy
  • Psychologia różnic indywidualnych
  • Psychologia rozwoju
  • Psychologia społeczna
  • Psychologia w filmie
  • Psychoterapia
  • Socjobiologia
  • Testy Psychologiczne